Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe regels over afbraak en heropbouw aan 6% BTW definitief goedgekeurd

BTW

Zoals reeds eerder werd aangekondigd, wordt de regeling over de afbraak en heropbouw aan 6% BTW drastisch gewijzigd vanaf 01.01.2024.

Het goede nieuws is dat de regeling in principe definitief is geworden voor werven in het ganse land, maar het slechte nieuws is dat een contract van koop-verkoop voortaan niet meer onder het toepassingsgebied valt.

De regeling zal in de toekomst dus enkel nog gelden voor particuliere bouwheren die eigenaar zijn van een eigen perceel en een aannemer opdracht geven om af te breken en herop te bouwen.  De zogenaamde “sociale voorwaarden” blijven van toepassing (de bouwheer mag geen andere eigendom hebben, de woning mag maar een beperkt aantal bewoonbare m² groot zijn etc).

Indien de aannemer zelf een project ontwikkelt, en daarna de woningen/appartementen verkoopt, dan zal dit helaas niet meer kunnen aan 6% BTW. Gelukkig is er wel een overgangsregeling voor sommige reeds lopende werven.

Wil je meer weten over deze nieuwe regeling? Neem dan hier een kijkje op onze ledenpagina.

Saskia Smout

Vragen?